Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
Mutatjuk mire figyelj!
Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
2024-ben új kormányrendeletek léptek hatályba, amelyek jelentős hatással voltak a számlázási folyamatokra. Most mi segítünk neked könnyedén eligazodni az új szabályok között biztosítva ezzel, hogy az adatszolgáltatás és a számlázás megfeleljen a jogszabályi előírásoknak.
Tartós adathordozó értékesítése
2024. augusztus 21-től kormányrendelet előírja, hogy minden tartós adathordozó értékesítése esetén amennyiben a számviteli bizonylat számlázóprogrammal kerül kiállításra, a számlázóprogram működtetője felel az adattörlő kód bizonylatra történő rögzítéséért és adatszolgáltatásáért a NAV felé.
Na de ne szaladjunk ennyire előre. Csak kezdjük szépen sorban!
Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
Mi az az adattörlő kód?
Az adattörlő kód egy NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) által kibocsátott egyedi azonosítót jelent, amelyet a vevő kap meg, amennyiben tartós adathordozót (laptop, telefon, pendrive stb.) vásárol. Az azonosító lehetővé teszi a vevő számára, hogy az eszközön tárolt adatokat biztonságosan és visszavonhatatlanul törölje. Az ehhez szükséges ingyenes végleges adattörlő program letöltését ez a kapott egyedi azonosító fogja biztosítani.
Ezeket azonban értékesítés során kötelező átadni a vevő részére.
Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
De ezt mégis hogyan? Hát itt jön képbe az eBIZ?
Ezeket azonban értékesítés során kötelező átadni a vevő részére.
Az új szabályozás értelmében ugyanis 2024 augusztusától minden számlázóprogram köteles automatikusan a számlákon az adattörlő kódokat szerepeltetni, ha tartós adathordozó értékesítése történik és erről adatot is szolgáltatni.
Ehhez mindössze annyi teendőd van, hogy a BEÁLLÍTÁSOK > CÉGES BEÁLLÍTÁSOK > SZÁMLÁZÁSI BEÁLLÍTÁSOK > Egyéb számlázási beállításoknál a „Tartós adathordozót értékesítek” csúszkát bekattintod.

Ezt követően a számlakiállítás során a tétel adatoknál meg fog jelenni egy „Adattörlő kód hozzáadása” csúszka, ahol meg tudod adni, hogy az adott tételhez hány darab kódot szeretnél rendelni.

És ennyi!
Innentől kezdve a kódok kiosztását, számlán való megjelenítését és adatszolgáltatását már az eBIZ elvégzi automatikusan. Neked csak annyi a feladatod, hogy ezeket a termékeket megjelölöd számlakiállítás során.
Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
Betétdíjas termék értékesítése
Valószínűleg már hallottál az új kötelező visszaváltási rendszerről (DRS), de ha mégsem, biztosan észrevetted a boltok közelében elhelyezett REpont automatákat. Esetleg már váltottál is vissza ilyen üveget vagy palackot!
Nos, ez az új rendszer nem csak a mindennapi életünkre, de a számlázási folyamatokra is jelentős hatással volt. Ha vállalkozásod értékesít visszaváltási díjas termékeket, akkor mindenképp érdemes tovább olvasnod.
Tartós adathordozót vagy betétdíjas terméket értékesítesz?
DRS rendelet
A DRS (azaz, Deposit Return System) rendelet 2024. január 1-től lépett hatályba, és a belföldön forgalomba hozott, kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszerét szabályozza. A kötelezettség mind a gyártókra, mind a forgalmazókra vonatkozik.
Az alábbi termékekre érvényes a szabályozás:
- műanyag, fém vagy üveg alapanyagú,
- palack vagy doboz formájú,
- 1 decilitertől 3 literig terjedő űrtartalmú,
- fogyasztói csomagolású italtermékek.
Kivétel:
- a tej és tejalapú termékek csomagolásai,
- az évi 5000 darabot el nem érő termékek,
- valamint a speciális formájú és méretű, így automatával nem visszaváltható termékekre sem vonatkozik a szabályozás.
Amennyiben a szabályozás alá tartozó terméket értékesítesz a visszaváltási díjat a számlán az alábbi módokon kell feltüntetned:
A kötelezően visszaváltási díjas nem újrahasználható (egyutas) termék esetén a visszaváltási díjat a számlán külön tételként kell feltüntetni, azonban ez nem tartozik az ÁFA alapjába, vagyis ÁFA tárgyi hatályán kívüli tételként (ATK) számlázandó.
A kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termékek és az önkéntesen visszaváltási díjas termékek (többutas) visszaváltási díja betétdíjként kezelendő. A betétdíj azonban ÁFA köteles és bár ez esetben is külön tételként kell feltüntetni a számlán, ugyan azt az ÁFA kulcsot alkalmazza, mint a fődolog. Visszaváltáskor számlahelyesbítés szükséges az utólagos adóalap korrekció alátámasztásához.
Ezek közül a többutas termék visszaváltási díja (betétdíj) lesz az, amire kiemelt figyelmet kell fordítanod számlakiállítás során.
A NAV Online Adatszolgáltatás előírásai szerint, ha betétdíjat számlázunk, azt az adatszolgáltatásban külön jelölni kell. Ezt a jelölést pedig úgy tudod elvégezni, hogy először is a BEÁLLÍTÁSOK > CÉGES BEÁLLÍTÁSOK > SZÁMLÁZÁSI BEÁLLÍTÁSOK > Egyéb számlázási beállításoknál a „Betétdíjas terméket értékesítek” csúszkát bekattintod.

Ezt követően a tételeknél megjelenik egy „A tétel betétdíj jellegű” jelölőnégyzet, aminek a bekattintásával tudod a betétdíj jelleget jelölnöd az adatszolgáltatásban. Ez a jelölés kizárólag csak az adatszolgáltatást érinti, számlaképen nem fog megjelenni.
