Most már helyesbítő számlát is ki lehet állítani az eBIZ-ben!
Végre megérkezett az eBIZ régóta várt funkciója: a helyesbítő számla. Most megmutatjuk, hogyan és milyen esetekben érdemes használni ezt a számlatípust.
Mikor kell helyesbítő számlát kiállítani?
Mielőtt egyből a „Helyesbítem a számlát” gombra kattintanál előtte gondold át, hogy biztosan erre van szükséged.
Ha a vevőd elállt a vásárlástól, vagy a számlát tévesen állítottad ki, akkor az eredeti számlát érvényteleníteni kell, tehát ezesetben sztornó számlát kell kiállítanod. Azonban, ha a vásárlás megtörtént, de a kibocsátott számla nem teljesen fedi a vásárlás adatait - például kimaradt egy tétel vagy hibás a fizetési határidő-, azaz ha a számla hiányos, vagy helytelen adatokat tartalmaz, akkor helyesbítő számlára lesz szükséged.
Most már helyesbítő számlát is ki lehet állítani az eBIZ-ben!
Helyesbítő számla kiállítása
A helyesbítő számla önmagában sosem fedi le a teljes gazdasági eseményt, csak az eredeti számlával együtt lesz érvényes. Egy számla többszöri módosítása is lehetséges.
A helyesbítéshez válaszd ki a helyesbíteni kívánt számlát majd kattints a „Helyesbítem a számlát” gombra. Ekkor a számlakiállítás felülete jön elő szűkített módosítási lehetőséggel és az eredeti számla tételei ellentétes előjeleivel.
Most már helyesbítő számlát is ki lehet állítani az eBIZ-ben!
Milyen adatokat lehet módosítani az eBIZ-ben?
- Fizetési határidő
- Fizetési mód
- Számla tételek (hozzáadás, törlés, szerkesztés)
Amennyiben a helyesbítés az eredeti számla összegét is módosítja, a helyesbítő számla végösszege lehet negatív vagy pozitív. Negatív végösszeg esetén a vevő az eredeti számla alapján túlfizetett, így a feltüntetett összeget vissza kell téríteni számára. Pozitív végösszegnél pedig a vevőnek további fizetési kötelezettsége keletkezik. Előfordulhat azonban az is, hogy a helyesbítő számla és az eredeti számla végösszege együttesen nulla lesz, ebben az esetben nem a tételekhez tartozó összegadatok, hanem a számlaadatokat érintette a módosítás.
Most nézzünk erre egy egyszerű példát:
Tegyük fel, hogy egy pékséget üzemeltetsz, ahol az egyik partnered rendel tőletek 5 darab kenyeret és 4 darab zsemlét.
Az 5 darab kenyér ára összesen 500 Ft, míg a 4 darab zsemléé 800 Ft
A számlát véletlenül elírtad, így a 4 darab zsemle helyett 5 darabot számláztál ki, emiatt ezt helyesbíteni kell.
A helyesbítő számlán ezt úgy kell feltüntetni, hogy -1 darab zsemle, így a végösszeg a helyesbítőnek -200 Ft lesz. Ez lesz az az összeg, amit a vevő számára vissza kell téríteni neked. Ha partnered azonban ekkor vásárolna mellé még tőled, akkor azt pozitív összegként kell feltüntetni a helyesbítő számlán.
Ha a helyesbítés során sem a tétel adatokat sem a számla adatokat nem érintette módosítás és így szeretnéd kiállítani a számlát, fontos tudnod, hogy ez a művelet ekkor sztornózásnak fog minősülni.
A helyesbítő számla a STANDARD és PRO csomagban érhető el.